Relaxator andningstränare hjälper dig uppnå en optimal andning så att syresättningen i kroppen ökar. Relaxatorn gör att andningen blir mer rytmisk och avslappnad samtidigt som diafragman stimuleras och luften hamnar nere i mellangärdet.

Pris: 350 :- inkl frakt

relaxator-1-pack-800w964h-720x720relaxator-fran-sidan2-800w-533h-400x400relaxator-tidning-800w805h-298x300


Relaxator andningstränare hjälper dig uppnå en optimal andning så att syresättningen i kroppen ökar. Relaxatorn gör att andningen blir mer rytmisk och avslappnad samtidigt som diafragman stimuleras och luften hamnar nere i mellangärdet.

Relaxatorn kan användas både i akutsituationer som vid astma, hög stress och oro, såväl som i förebyggande syfte. Vi andas hela 25 000 andetag varje dag och när vi andas på ett sätt som inte är optimalt, får vi syrebrist i kroppen. De organ som påverkas allra mest är exempelvis hjärna, hjärta, muskler och ögon.

Varför ska jag använda Relaxatorn?

  • Förlängd utandning ökar avslappningen. När du andas genom Relaxatorn förlänger du utandningen, vilket får din kropp att slappna av. Inandning är en aktiv process där bland annat pulsen stiger, medan utandning är en passiv process kopplat till avslappning och där pulsen sjunker. Ökad avslappning gör att du upplever mindre stress och mer harmoni. När din kropp är mer avslappnad fungerar du bättre och kan åstadkomma mer med mindre ansträngning.
  • Träning av mag- och andningsmuskler. Genom att andas ut genom ett motstånd tränar du upp dina mag- och andningsmuskler.
  • Luften hamnar nere i mellangärdet. Relaxatorn stimulerar diafragman att jobba som den ska. Diafragman är vår viktigaste andningsmuskel och en bra diafragma-andning gör att inandningsluften i större utsträckning hamnar nere i mellangärdet, vilket är önskvärt då bl a syreupptaget blir effektivare.
  • Hjälper dig ta kontroll över din andning. Många av oss upplever för mycket stress i våra liv, vilket leder till en stressad andning. En ond cirkel etableras när långvarig stress permanent förändrar vårt sätt att andas. Vi andas ca 25 000 gånger per dag och när våra andetag är stressade tolkar hjärnan det som att fara hotar och kroppens kamp/flykt-system aktiveras vilket bl a gör att stresshormoner utsöndras och matsmältning och immunförsvar går ned på sparlåga. Relaxatorn hjälper dig ta kontroll över din andning, bryta den onda stresscirkeln och återfå en optimal andning som är rytmisk och harmonisk.

Hur använder jag Relaxatorn?

  • Ställ in önskat motstånd genom att vrida på Relaxatorn så att öppningen blir lagom stor. Det finns 5 steglösa lägen och ju mindre öppning, desto större motstånd. 5 utgör det kraftigaste motståndet och 1 det lättaste. Syftet är att uppnå en avslappnad och rytmisk andning, så det bästa är att utmana sig i lagom dos med ett motstånd som samtidigt möjliggör en avslappnad andning.
  • För Relaxatorn till munnen. Låt den vila lätt mellan läpparna för största avslappning. Om möjligt, bit inte i den med tänderna. Det ger en spänd käke och ökad mängd saliv.
  • Andas lugnt in genom näsan, bara släpp in luften. Vid inandning hamnar luften nere ”i magen”, som utvidgas sakta, medan övre delen av bröstkorgen och axlarna är stilla. Även nedre delen av bröstkorgen utvidgas något.
  • Andas långsamt och lugnt ut genom munnen/Relaxatorn. Vid utandning åker magen och nedre delen av bröstkorgen sakta in, medan övre delen av bröstkorgen och axlarna ska vara stilla.
  • Att träna med Relaxatorn en kvart 1–2 gånger per dag ger bra effekt. Det finns ingen övre gräns och det går utmärkt att träna ännu mer. Vissa tränar 1–2 timmar per dag. En optimal andning på 12 andetag per minut eller färre, och en halvliter per andetag, uppnås när motståndet är inställt på 3–4.
  • Sträva efter en avslappnad andning när du tränar med Relaxatorn. Du behöver inte pressa dig för att träningen ska ge effekt. Observera hur du andas efter träningen med Relaxatorn. Om din andning är avslappnad och rytmisk är Relaxatorn inställd på ett lagom motstånd.

Använd Relaxatorn

Relaxatorn ökar avslappning och koncentration och kan med fördel användas vid hosta, ångestattacker, astma- & allergiattacker, förlossning, på golfbanan m.m. OBS! Relaxatorn är ingen ersättare för eventuella mediciner. Relaxatorn kan också användas förebyggande för att etablera en bättre vardagsandning exempelvis i bilen, framför tv:n, vid läxläsning, när du läser tidningen, framför datorn, på jobbet, innan viktiga möten, vid meditation, innan läggdags, före, under och efter träning, under graviditet etc.